5 Top List Barang Wajib Bawa Travel Berdua dengan Anak Kecil


5 barang ni paling perlu dalam list saya bila berjalan ke Bukit Tinggi & Padang Indonesia berdua dengan Zahra tanpa suami disisi. Passport, pakaian, kasut yang sesuai dan lain-lain yang wajib bawa tu saya tak senaraikan sini.

Itu memang wajib bawa.

1. Surat sokongan doktor

Contoh surat:


Ni paling utama dalam list. Zahra ada eczema. Tak nak kejadian tahun 2013 berulang. Lagi-lagi tanpa suami di sisi. Sis taakuadd.

2013, saya travel ke Jepun dengan Amirul, suami dan family members lain. Masa tu eczema Amirul sangat teruk di muka. Masa nak terbang ke Jepun tak da masalah. Tak tau kenapa masa nak pulang ke tanahair, stewardess tanya pasal kulit Amirul yang merah-merah.

Tak silap saya masa tu ada wabak penyakit kulit. Tapi saya tak ingat sakit apa. Mereka risau Amirul ada sakit tu. Syukur sangat masa tu memang bawak surat doktor.

Surat mengatakan "Fit to travel". Kandungan surat hampir sama macam contoh atas.

Walaupun tunjuk surat tu, lama jugak tunggu keputusan dari pilot untuk kebenaran terbang. Ada dalam 10min tunggu. Berdebar sangat-sangat. Alhamdulillah akhirnya pilot benarkan terbang.

Untuk kali ni, walaupun Zahra punya eczema makin okay, saya tetap standby surat.


2. SSC (Soft structured carrier)

Baby carrier ni sangat-sangat membantu. Walaupun dalam otak pikir nanti kat sana nak bagi dia berjalan, saya tetap bawak in case dia penat.

Hari pertama saya malas nak pasang bukak carrier. Jadi seharian saya banyak dukung dia macam biasa.

Ya Allah.. Malam tu masa nak susukan dia sambil baring alas tangan saya, sakit dan sengal sangat lengan saya.

Untuk hari-hari berikutnya, saya banyak guna carrier. Insoff.


3. Kudap-kudapan 

Saya bawak crackers dan kerepek pisang. Zahra paling suka makan kerepek pisang. Saya standby crackers untuk saya. Kalau-kalau lapar dalam perjalanan boleh alas perut.

Letak dalam ziplock pack. Bila nak jalan, 1 hari bawak 1 pack dalam beg. Tak habis makan boleh zip semula.

Masa on board, saya masukkan pack tu dalam hand luggage declare as baby's food.


4. Botol air bertali

Botol air ni wajib bawa, letak air masak. Zahra sangat suka minum air masak. Hotel dan tour agent setiap hari bagi air mineral. Saya akan transfer masuk dalam botol air bertali tu. Mudah nak sling masa jalan-jalan.

Botol air ni jugak saya masukkan dalam backpack masa on board. Lepas untuk dalam flight. Declare sebagai baby's food jugak.


5. Selfie stick

Hahaha. Okay ni termasuk dalam top list! Syukur bawak benda ni. Kalau tak memang takda lah gambar kami berposing.

Sebab jalan berdua, tak kan asyik nak suruh orang snapkan gambar. Senang pakai ni nak wefie ke nak amik gambar ke. Ketik-ketik je ibu jari.

.
.

Alhamdulillah syukur Zahra fully breastfeed. So saya tak susah nak pikir bawak botol susu semua. Lega.

.
.

AA


Comments

Popular posts from this blog

Persediaan Berkhatan - Penghadang Kain

U Drive Me Crazy!

LAT aka BULAT